Family probation officer as an educator of many faces. The work of a family probation officer in the field as a reflective educational practice
Abstract
The main purpose of the article was to illustrate the general model of work of family probation officers working in the centre of big city. In the text, I focused not only on methodical aspects, but also on reflexivity and the approach to the relationship that the probation officer builds with the ward. For this purpose, I adopted a theoretical perspective, referred to as „pedagogy” in the scientific literature. The collected data, on the basis of which I developed the presented results, comes from qualitative research conducted in two districts of Łódź – Śródmieście and Bałuty (Stare Bałuty). The theoretical inspiration was the assumptions of symbolic interactionism. I used ethnography, and the course of analysis of the acquired data was determined by the procedures of grounded theory methodology. As a result, I identified various forms of actions of a family probation officer in the field, which include: waiting, reaching out, concern for subjective treatment, risking, remaining vigilant and flexible action.
References
Angrosino M., 2007, Doing Ethnographic and Observational Research, SAGE, London, Los Angeles, New Dehli, Singapore and Washington.
Ashforth B., Kreiner G., 1999, How can you do it? Dirty work and the challenge of constructing a positive identity, „The Academy of Management Review”, 24(3).
Babicka-Wirkus A., 2019, Od autorytaryzmu do emancypacji. O niebezpiecznych polach relacyjnych między kuratorem a podopiecznym, „Resocjalizacja Polska”, 17.
Bałandynowicz A., 1982, Kliniczny model kurateli sądowej w warunkach nadzoru ochronnego, „Studia Kryminologiczne, Kryminalistyczne i Penitencjarne”, 12.
Bębas S., 2014, Metody i formy oddziaływań wychowawczych kuratorów sądowych, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, 33.
Chmielewska A., 2014, Rola kuratora sądowego w relacji z dozorowanymi – sprawcami przestępstwa, „Probacja”, 1.
Czarniawska B., 2021, Badacz w trenie, pisarz przy biurku. Jak powstają nauki społeczne?, Wydawnictwo SIZ, Łódź.
Czekaj K., 2007, Socjologia Szkoły Chicagowskiej i jej recepcja w Polsce, Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa, Katowice.
Drozda Ł., 2017, Uszlachetniając przestrzeń. Jak działa gentryfikacja i jak się ją mierzy, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa.
Goffman E., 2000, Człowiek w teatrze życia codziennego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Goffman E., 2006, Rytuał Interakcyjny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Gulczyńska A., Granosik M., 2022, Małe rewitalizacje podwórek. Społeczno-pedagogiczne badania-działania, Wydawnictwo Uniwersytetu Łodzkiego, Łódź.
Hammersley M., Atkinson P., 2007, Ethnography Principles in Practice, Third Edition, Routledge Taylor & Francis Group, New York and London.
Hejnicka-Bezwińska T., 2008, Pedagogika ogólna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Hughes E., 1962, Good people and dirty work, „Social Problems”, 10(1).
Jedynak T., Stasiak K., 2018, Nadzór kuratora sądowego, [w:] Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, (red.) K. Stasiak, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa.
Kępka S., 2006, Kuratela sądowa: wychowująca czy kontrolno-represyjna?, [w:] Profilaktyka i readaptacja społeczna – od teorii do doświadczeń praktyków, (red.) E. Bielecka, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok.
Konaszewski K., Kwadrans Ł., 2019, Metody pracy wychowawczo-resocjalizacyjnej i profilaktycznej kuratorów sądowych wykonujących orzeczenia w sprawach: rodzinnych, nieletnich, skierowania do ośrodka kuratorskiego, o leczenie odwykowe przeciwalkoholowe, [w:] Metody pracy wychowawczo-resocjalizacyjnej i profilaktycznej stosowane przez kuratorów sądowych wykonujących orzeczenia w sprawach rodzinnych i nieletnich, Ł. Kwadrans, Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa.
Konecki K., 2000, Studia z metodologii badań jakościowych: teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Konopczyński M., 2010, Resocjalizacyjna rola kuratora sądowego, [w:] Konferencja 90 lat kurateli sądowej w Polsce. Historia – teraźniejszość – przyszłość, (red.) P. Zieliński, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa.
Konopczyński M., 2019, Polska kuratela sądowa. Potencjały i ograniczenia, „Resocjalizacja Polska”, 17.
Kwieciński Z., 1990, Pedagogika i edukacja wobec wyzwania kryzysu i gwałtownej zmiany społecznej, [w:] Ku pedagogii pogranicza, (red.) Z. Kwieciński, L. Witkowski, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń.
Marcińczak S., Siejkowska A., 2003, Percepcja miejsc niebezpiecznych w Łodzi, [w:] Funkcje metropolitalne i ich rola w organizacji przestrzeni, (red.) I. Jażdżewska, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź.
Michel M., 2016, Gry ulicznie w wykluczenie społeczne w przestrzeni miejskiej. Perspektywa resocjalizacyjna, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Muskała M., 2019, Od „Pracy z Jednostką” do „Kierowania Jednostką” w przestrzeni kurateli sądowej, Resocjalizacja Polska, 17.
Pinheiro R., 2011, The creative process in the context of jazz jam sessions, „Journal of Music and Dance”, 1(1).
Rodziewicz E., 1993, Od pedagogiki ku pedagogii, [w:] Od pedagogiki ku pedagogii, (red.) E. Rodziewicz, M. Szczepska-Pustkowska, Wydawnictwo „Edytor”, Toruń.
Sośnicki K., 1949, Pedagogika ogólna, Księgarnia Naukowa T. Szczęsny, Toruń.
Starnawski W., 2008, Prawda jako zasada wychowania, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa.
Strauss A., Fagerhaugh S., Suczek B., Wiener C., 1997, Social organization of medical work, Transaction Publishers, New Brunswick.
Stróżewski B., 2019, Instytucja kuratora sądowego w polskim wymiarze sprawiedliwości, „Journal of Modern Science”, 2(41).
Szukalski P., 2019, Rozwój demograficzny wielkich miast w Polsce na przełomie XX i XXI wieku, „Demografia i Gerontologia Społeczna – Biuletyn Informacyjny”, 12.
Śliwerski B., 2012, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Świerczewska-Pietras K., 2009, Rewitalizacja zamknięta jako przykład zagospodarowania poprzemysłowego obszaru Łodzi, „Prace Komisji Geografii Przemysłu”, 12.
Warzywoda-Kruszyńska W., 1998, Żyć i pracować w enklawach biedy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Warzywoda-Kruszyńska W., Jankowski B., 2010, Mieszkańcy łódzkich enklaw biedy 10 lat później, Wydawnictwo „Biblioteka”, Łódź.
Warzywoda-Kruszyńska W., Jankowski B., 2013, Ciągłość i zmiana w łódzkich enklawach biedy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Wojnarska A., Korona K., 2020, Zadania diagnostyczne kuratora sądowego – teoria i praktyka, „Resocjalizacja Polska”, 20.
Wolaniuk A., 1997, Spatial Distribution of Crime in Łódź and its Urban Region, [w:] A Comparative Study of Łódź and Manchester. Geography of European Cities in Transition, (red.) S. Liszewski, C. Young, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Zinkiewicz B., 2015, Profilaktyczny wymiar działalności rodzinnych kuratorów sądowych, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków.
Akty prawne / Legal Acts
Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Dz.U. 1964, Nr 9, poz. 59.
Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego, Dz.U. 1964, Nr 43, poz. 296.
Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, Dz.U. 1982, Nr 35, poz. 230.
Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich, Dz.U. 1982, Nr 35, poz. 228.
[46] Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych, Dz.U. 2001, Nr 98, poz. 1071.
[47] Ustawa z dnia 9 października 2015 roku o rewitalizacji, Dz.U. 2015 poz. 1777.
[48] Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich, Dz.U. 2022, poz. 1700.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice:
Articles are published in accordance with conditions identical to the Creative Commons Attribution 4.0 (also called as CC-BY) license conditions, available on http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ and this permission applies to any language version or any later version of the license as published by the Creative Commons organization.
Author retain the copyright to the article, while at the same time he/she transfers the article property rights to the Publisher free of charge (without territorial and time restrictions).
The online edition of the Polish Journal of Social Rehabilitation is published under Open Access, which means that users can read, download, copy, distribute, print, search, and link to the full texts of these articles - are provided with full unrestricted access.
The publisher does not charge for providing access to full versions of articles nor for their use as referred to in above.