Practice effective assistance in solving problems of children and adolescents from educational institutions and childcare facilities
Abstract
The subject of theoretical considerations and research analysis in this study is made broadly understood activity aimed at helping children and young people solve their problems. The narrative around this topic is based on a review of the literature, complementing it with the results of a pilot study of the experiences of employees of educational, childcare and aid institutions in the practice of effectively helping children and young people. It should be emphasized that in the context of the growing problems of young people, especially those related to the sphere of mental health, it becomes necessary to launch assistance activities within a variety of institutions carrying out tasks for children and adolescents. Important and at the same time necessary seem to be activities aimed at professionalization and support of personnel providing formal and informal assistance to children and young people in the process of struggling with numerous difficulties.
Keywords
children; adolescents; problem-solving help; effective helping
References
Błasiak A., Dybowska E., 2014, Wstęp, [w:] W trosce o dobro współczesnego dziecka, (red.) A. Błasiak, E. Dybowska, Wydawnictwo WAM, Kraków.
Brasławska-Haque M., 2013, Kompetencje terapeutyczne współczesnego nauczyciela, [w:] Szkoła twórcza w odtwórczym świecie, (red.) J. Krukowski, A. Wołoch, Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej, Kraków.
Curyło-Sikora P., 2022, Kształtowanie odporności psychicznej dzieci i młodzieży w obliczu tendencji współczesności, stanowiących czynniki ryzyka dla zdrowia psychospołecznego, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, 611 (6). https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.8926.
Czabała C., Sęk H., 2005, Pomoc psychologiczna, [w:] Psychologia, (red.) J. Strelau, GWP, Gdańsk.
Czerepaniak-Walczak M., 1999, Kompetencja: słowo kluczowe czy „wytrych” w edukacji, „Neodidagmata”, 24.
Egan G., 2002, Kompetentne pomaganie. Model pomocy na procesie rozwiązywania problemów, Zys i S-ka, Poznań.
Flatow-Kaleta E., Waszyńska K., 2023, Profesjonalna pomoc psychopedagogiczna online na przykładzie terapii i mediacji. (Nie) zbędna odpowiedź na sytuacje trudne, Resocjalizacja Polska, 25. https://doi.org/10.22432/pjsr.2023.25.09
Godecka J., 2018, Improve the youth. Stres jak o nim rozmawiać i jak go zniwelować? Poradnik dla pracowników młodzieżowych, publikacja sfinansowana ze środków Komisji Europejskiej, Warszawa.
Hajduk B., Hajduk E., 2008, O pomocy skutecznej i nieskutecznej, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra.
Janas-Kozik M., 2017, Sytuacja psychiatrii dzieci i młodzieży w Polsce w 2016 roku Aktualne występowanie i obraz zaburzeń psychicznych wieku rozwojowego,„Psychiatria”, 14(1).
Kluczyńska S., Zabłocka-Żytka L., 2020, Dziecko w sytuacji kryzysowej Wspierająca rola pracowników oświaty, ORE, Warszawa.
Mazur J., Małkowska-Szkutnik A. (red.), 2018, Zdrowie uczniów w 2018 roku na tle nowego modelu badań HBSC, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa.
Muszyńska E., 2023, Skuteczne pomaganie w rozwiązywaniu problemów indywidualnych dzieci i młodzieży, wykład wygłoszony podczas Seminarium Naukowego z cyklu: „Współpraca instytucji opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych z rodziną” pod tytułem: „Praktyka skutecznego pomagania dzieciom, młodzieży i rodzinie”, 16 czerwca 2023 r., Wydział Studiów Edukacyjnych UAM.
Namysłowska I., 2013, Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży w Polsce – stan rozwoju opieki psychiatrycznej i zadania na przyszłość, „Postępy Nauk Medycznych”, 26(1).
Okunin B., 2002, Skuteczna pomoc psychologiczna, IPZ, Warszawa.
Otrębska-Popiołek K., 1991, Człowiek w sytuacji pomocy. Psychologiczna problematyka przyjmowania i udzielania pomocy, Uniwersytet Śląski, Katowice.
Piorunek M., 2022, Rola nauczyciela-wychowawcy we wspieraniu ucznia, „Roczniki Pedagogiczne” 14 (2). https://doi.org/10.18290/rped22142.7
Sęk H., 1993, Społeczno-kliniczne podstawy teoretyczne różnych form pomocy psychologicznej, [w:] Społeczna psychologia kliniczna, (red.) H. Sęk, PWN, Warszawa.
Skałbania B., 2018, Jak skutecznie pomagać – kompetencje nauczyciela do pomagania uczniom, „Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne”, 31(31).
Słopień A., 2022, Kondycja psychiczna dzieci i młodzieży – wyzwania, prognozy i rekomendacje, [w:] Rodzina – wyzwania na XXI wiek, (red.) M. A. Michalski, Rządowa Rada Ludnościowa, GUS, Warszawa.
Strykowska J., 2011, Kompetencje socjoterapeutyczne w pracy pedagogicznej, „Neodidagmata”, 31 (32).
Szredzińska R., 2022, Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, [w:] Dzieci się liczą 2022. Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce, (red.) M. Sajkowska, R. Szredzińska, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.
Tabak I., 2014, Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Wsparcie dzieci i młodzieży w pokonywaniu problemów, „Studia BAS”, 2.
Wierzejska J., 2018, Poczucie własnej skuteczności pedagogów szkolnych a ich stres zawodowy, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J–Paedagogia-Psychologia”, 31 (1).
Zabłocka-Żytka L., 2011, Czynniki sprzyjające skutecznemu pomaganiu, [w:] Psychologia rozwoju i podstawy pomagania. Teoria – ćwiczenia – praktyka, (red.) B. Weigl, APS, Warszawa.
Zmarzlik J., Pawlak-Jordan B., 2010, Pomoc psychologiczna dzieciom wykorzystywanym seksualnie, [w:] Dziecko wykorzystywane seksualnie. Diagnoza, interwencja, pomoc psychologiczna, (red.) M. Sajkowska, Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa.
Netografia / Netography
RPD, 2021, Ogólnopolskie badanie jakości życia dzieci i młodzieży w Polsce, obszar nr 3: Samopoczucie psychiczne. Biuro Rzecznika Praw Dziecka. Pobrane z: https://brpd.gov.pl/wp-content/uploads/2021/11/ Raport-RPD-samopoczucie-psychiczne-PDF.pdf
Adam Mickiewicz University in Poznań Poland
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice:
Articles are published in accordance with conditions identical to the Creative Commons Attribution 4.0 (also called as CC-BY) license conditions, available on http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ and this permission applies to any language version or any later version of the license as published by the Creative Commons organization.
Author retain the copyright to the article, while at the same time he/she transfers the article property rights to the Publisher free of charge (without territorial and time restrictions).
The online edition of the Polish Journal of Social Rehabilitation is published under Open Access, which means that users can read, download, copy, distribute, print, search, and link to the full texts of these articles - are provided with full unrestricted access.
The publisher does not charge for providing access to full versions of articles nor for their use as referred to in above.