Peer violence in the perspective of the experiences of students with disabilities


Abstract

The aim of this article is to explore peer violence as experienced by students with disabilities and understand its relevance to their psychosocial and educational functioning. The research used the individual case method. The narratives of three high school students with disabilities who are victims of peer violence form the basis for research conclusions in the area indicated. The presented experiences of students with disabilities related to experiencing peer violence along with the accompanying long-term consequences show their perspective of functioning both at school and beyond, in which traumatic experiences, loss of a sense of security, helplessness, and lack of effective help and loss of hope of receiving it come to the fore. Disability and the related potential weakness and reaction to otherness, being different are perceived as the main cause of hostile peer behavior The presented research results justify the need for broad involvement of all participants in the educational process (including mainly school principals, teachers, students, parents and specialists) in creating an inclusive environment, free of peer violence, open to the diversity of students, promoting respect and empathy towards other people, regardless of on their individual characteristics or skills.


Aronson E., 2009, Człowiek istota społeczna, PWN, Warszawa.
Buchnat M., 2021, Aggression and school violence experienced by students with mild intellectual disability in three forms of education. Gender difference in studies, „Resocjalizacja Polska”, 22.
Coloroso B., 2004, The Bully, the Bullied and the Bystander. Harper Resource Book, New York.
Due P., Holstein E. B., Lynch J., Diderichsen F., Gabhain S. N., Scheidt P., 2005, Bullying and symptoms among school-aged children: international comparative cross sectional study in 28 countries, „European Journal of Public Health”, 15(2).
Hodges E. V. E., Perry D. G., 1999, Personal and interpersonal antecedents and consequences of victimization by peers, „Journal of Personality and Social Psychology”, 76(4).
Kumpulainen K., Räsänen E., Puura, K., 2001, Psychiatric disorders and the use of mental health services among children involved in bullying, „Aggressive Behavior”, 27.
Kvale S., 2010, Prowadzenie wywiadów, tłum. A. Dziuban, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Mikrut A., 2004, Uczniowie z upośledzeniem umysłowym jako ofiary między rówieśniczej przemocy i agresji w szkole ogólnodostępnej – wstępne rozeznanie problemu, [w:] Wątki zaniedbane, nieobecne w procesie edukacji i wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych, (red.) Z. Gajdzica, A. Klinik, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Olweus D., 2007, Mobbing. Fala przemocy w szkole. Jak ją powstrzymać? Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza, Warszawa.
Plichta P., Olempska-Wysocka M., 2013, Narażenie na agresję rówieśniczą niepełnosprawnych uczniów szkół integracyjnych w relacjach nauczycieli wspomagających, „Studia Edukacyjne”, 28.
Plichta P., Olempska-Wysocka M., 2014, Agresja rówieśnicza wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w relacjach pracowników poradni psychologicznopedagogicznych, „Studia Edukacyjne”, 33.
Plichta P., Pyżalski J., 2016, Narażenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na hazard tradycyjny i internetowy oraz inne zachowania ryzykowne, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, 24.
Rigby K., 2003, Consequences of Bullying in Schools, „Canadian Journal of Psychiatry”, 48(9).
Rose C. A., Espelage D. L., Monda-Amaya L. E., 2009, Bullying and victimization rates among students in general and special education: A comparative analysis, „Educational Psychology”, 29(7).
[Rose C. A., Espelage D. L., Monda-Amaya L. E., Shogren K. A., Aragon S. R., 2015, Bullying and Middle School Students With and Without Specific Learning Disabilities: An Examination of Social-Ecological Predictors, „Journal of Learning Disabilities”, 48(3).
Slonje R., Smith P. K., 2008, Cyberbullying: Another main type of bullying?, „Scandinavian Journal of Psychology”, 49.
Tłuściak-Deliowska A., 2013, Deklaracje postaw wobec przemocy rówieśniczej wśród gimnazjalistów, „Psychologia Rozwojowa”, 3.
Węgrzynowska J., 2021, Profilaktyka agresji i przemocy rówieśniczej w klasie. Ośrodek Rozwoju i Edukacji, Warszawa.
Zając A., 2011, Osoba nauczyciela jako czynnik agresjotwórczy, „Studia z Teorii Wychowania: półrocznik Zespołu Teorii Wychowania Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN”, 2/1(2).

Netografia
Netograpy
Berger K.S., 2007, Update on bullying at school: Science forgotten. „Developmental Review”, 27(1). https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S027322970600061X (dostęp: 12.11.2023).
Fenik K., 2013, Psychologiczne aspekty bullyingu: perspektywa sprawcy, ofiary i świadka, Warszawa: Ośrodek Rozwoju i Edukacji, file:///C:/Users/User/Downloads/k_fenik_psycholg_aspekty_bullyingu-3.pdf (dostęp: 12.11.2023).
Gudjonsson G. H., The Science-Based Pathways to Understanding False Confessions and Wrongful Convictions, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.633936 (dostęp: 12.11.2023).
Krug E. G., Dahlberg L. L., Mercy J. A., Zwi A. B., Lozano R., (red.), World report on violence and health, 2002, World Health Organization, Geneva, https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/42495/9241545615_eng.pdf;jsessionid=437D335537138BCC3C3FFAB6A90FFB61?sequence=1 (dostęp: 15.11.2023).
Milne R., Bull R., 2001, Interviewing witnesses with learning disabilities for legal purposes, https://doi.org/10.1046/j.1468-3156.2001.00139.x (dostęp: 12.11.2023).
Rose Ch. A., Monda-Amaya L. E, Espelage D. L., 2010, Bullying Perpetration and Victimization in Special Education: A Review of the Literature, http://rse.sagepub.com/content/32/2/114 (dostęp: 15.11.2023).

Published : 2024-08-07


Sakowicz-Boboryko, A., & Otapowicz, D. (2024). Peer violence in the perspective of the experiences of students with disabilities. Resocjalizacja Polska, (27), 155–170. https://doi.org/10.22432/PJSR.2024.27.11

Agnieszka Sakowicz-Boboryko 
Uniwersytet w Białymstoku  Poland
https://orcid.org/0000-0001-5595-8249
Dorota Otapowicz 
Uniwersytet w Białymstoku    Poland
https://orcid.org/0000-0002-8036-1273


CitedBy Crossref
0

CitedBy Scopus
0



Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright Notice:

Articles are published in accordance with conditions identical to the Creative Commons Attribution 4.0 (also called as CC-BY) license conditions, available on http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ and this permission applies to any language version or any later version of the license as published by the Creative Commons organization.

Author retain the copyright to the article, while at the same time he/she transfers the article property rights to the Publisher free of charge (without territorial and time restrictions).

The online edition of the Polish Journal of Social Rehabilitation is published under Open Access, which means that users can read, download, copy, distribute, print, search, and link to the full texts of these articles - are provided with full unrestricted access.

The publisher does not charge for providing access to full versions of articles nor for their use as referred to in above.