Generating positive emotions in stressful experiences


Abstract

The complexity inherent in socio-cultural reality frequently engenders numerous challenging and stress-inducing circumstances in the lives of both adults and children. These situations predominantly elicit negative emotions and distress. Susan Folkman and Judith Moskowitz emphasize the importance of nurturing positive emotions amidst such stress-laden interactions and their adaptive function within the context of the stress phenomenon. They assert that positive emotions can manifest amidst stressful scenarios through the pursuit and eventual discovery of positive meaning. The traditional stress model proposed by Richard S. Lazarus and Susan Folman, encompassing problem-focused coping and emotion-focused coping, underwent augmentation by Susan Folkman and Judith Moskowitz, who introduced a third coping mechanism for stress, termed meaning-focused coping. This article undertakes an examination of the theoretical attributes pertaining to the aforementioned facets of stressful situations. This inquiry is substantiated by an illustrative excerpt from empirical research, delving into the experiences of younger school-aged children grappling with stressful situations and the strategies they employ to engender positive emotions within such contexts. The empirical investigation encompassed a cohort of 280 children in the third grade within the elementary school setting. This research drew upon the diagnostic survey method, in conjunction with interviews and questionnaires. The pursuit of identifying and discovering positive meanings within stress-inducing occurrences, along with the positive emotions associated with them, assumes pivotal significance. This importance extends beyond adaptive stress management, contributing significantly to the cultivation of an individual’s psychological resilience and, concurrently, mitigating challenges related to socialization disorders.


Keywords

stress transaction models; positive emotions in stress; meaning-focused coping; individual’s mental resilience

Cywińska M., 2017, Stres dzieci w młodszym wieku szkolnym. Objawy, przyczyny, możliwości przeciwdziałania, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Danilewicz W., 2008, Dzieciństwo w rodzinie migracyjnej, [w:] Dziecko a zagrożenia współczesnego świata, (red.) S. Guz, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
Folkman S., 1997, Positive psychological states and coping with severe stress, „Social Science and Medicine”, 45.
Folkman S., Moskowitz J., 2000, Stress, positive emotion, and coping, „Current Directions in Psychological Science”, 9.
Folkman S., Moskowitz J. T., 2006, Positive affect and meaning – focused coping during significant psychological stress, [w:] The scope of social psychology. Theory and application, (ed.) M. Hewstone, H. Schut, J. de Wit, K. van den Bos, M. Stroebe, UK: Psychology Press, Hove.
Grotberg E., 2000, Zwiększanie odporności psychicznej, wzmacnianie sił duchowych, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
Grzegołowska-Klarkowska H. J., 1986, Mechanizmy obronne osobowości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Heszen I., 2013, Psychologia stresu. Korzystne i niekorzystne skutki stresu życiowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Janis I. L., 1958, Psychological stress. Psychoanalytic and behavioral studies of surgical patients, J. Wiley and Sons, Inc, New York.
Kobasa S. C., 1982, The hardy personality: Toward a social psychology of stress and health, [w:] Social psychology of health and illness, (ed.) G. S. Sanders, J. Suls, Erlbaum, Hillsdale.
Lazarus R. S., Folkman S., 1984, Stress, appraisal and coping, Springer Publishing Co, New York.
Nowak B. M., 2012, Rodzina w kryzysie. Studium resocjalizacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Nyczaj-Drąg M., 2005, Dzieci wysokiej jakości w ponowoczesnym świecie. Esej o konieczności i ryzyku instytucjonalizacji dzieciństwa, [w:] Współprzestrzenie edukacji, (red.) M. Nyczaj-Drąg, M. Głażewski, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Pilecka W., Fryt J., 2011, Teoria stresu dziecięcego, [w:] Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Perspektywa kliniczna, (red.) W. Pilecka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Pilecka W., Fryt J., 2011, Teoria dziecięcej odporności psychicznej, [w:] Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Perspektywa kliniczna, (red.) W. Pilecka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Schaffer H. R., 2008, Psychologia dziecka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Sęk H., 1991, Procesy twórczego zmagania się z krytycznymi wydarzeniami życiowymi a zdrowie psychiczne, [w:] Twórczość i kompetencje życiowe a zdrowie psychiczne, (red.) H. Sęk, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Sikorska I., 2016, Odporność psychiczna w okresie dzieciństwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Strelau J., 2000, Temperament a stres: temperament jako czynnik moderujący stresory, stan i skutki stresu oraz radzenie sobie ze stresem, [w:] Człowiek w sytuacji stresu. Problemy teoretyczne i metodologiczne, (red.) I. Heszen-Niejodek, Z. Ratajczak, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Terelak J. F., 2001, Psychologia stresu, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz.
Tomaszewski T., 1984, Ślady i wzorce, WSiP, Warszawa.

Published : 2024-08-07


Cywińska, M. (2024). Generating positive emotions in stressful experiences. Resocjalizacja Polska, (27), 139–154. https://doi.org/10.22432/PJSR.2024.27.10

Małgorzata Cywińska 
Adam Mickiewicz University in Poznań  Poland
https://orcid.org/0000-0002-3763-9655


CitedBy Crossref
0

CitedBy Scopus
0



Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright Notice:

Articles are published in accordance with conditions identical to the Creative Commons Attribution 4.0 (also called as CC-BY) license conditions, available on http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ and this permission applies to any language version or any later version of the license as published by the Creative Commons organization.

Author retain the copyright to the article, while at the same time he/she transfers the article property rights to the Publisher free of charge (without territorial and time restrictions).

The online edition of the Polish Journal of Social Rehabilitation is published under Open Access, which means that users can read, download, copy, distribute, print, search, and link to the full texts of these articles - are provided with full unrestricted access.

The publisher does not charge for providing access to full versions of articles nor for their use as referred to in above.