Role-Playing (Psychodrama) in the Social Rehabilitation of Juveniles



Abstract

The matter under discussion in this report has been an importance of a role-playing in the process of resocialization of juvenile students. An important area of dissertation that has been talked over in this study is to focus on the most efficient way of working in the process of modification socially desired behavior. Moreover the identification and a wider discussion of the aspect concerning the influence of a role-playing (psychodrama) have pointed to an emotional, therapeutic and what is the most significant, corrective dimension, which is highly desired feature in the process of resocialization of juvenile students.


Keywords

role-playing; psychodrama; resocialization; juvenile; therapy

Bartkowicz Z., 2001, Psychoterapia resocjalizująca – zwątpienia i nadzieje, [w:] Pedagogika specjalna w reformowanym ustroju edukacyjnym. Materiały z Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej, (red.) Palak Z., Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
Czerkawski A., 2003, Wykorzystanie psychoterapii w procesie resocjalizacji, „Auxilium Sociale”, nr 3/4, wkładka informacyjna, s. I–XVI. [3] Czerkawski A., 2006, Możliwość wykorzystania dramatoterapii w resocjalizacji, „Chowanna”, R. XLIX (LXII), t. 2(27).
Florczykiewicz J., 2009, Sztuka w resocjalizacji – terapeutyczne aspekty twórczości plastycznej, [w:] Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, (red.) Jaworska A., Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Florczykiewicz J., 2010, Teoria arteterapii Tomasza Rudowskiego – implikacje do resocjalizacji przez sztukę, „Szkoła Specjalna”, nr 3.
Galińska E., 2004, Elementy reparacji w psychodramie i muzykoterapii według teorii Melanie Klein, „Psychoterapia”, nr 4(131).
Górski S., 1984, Psychoterapia w wychowaniu, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa.
Grzesiuk L., 2000, Psychoterapia, PWN, Warszawa.
Jaworska A., 2012, Leksykon resocjalizacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Konopczyński M., 1996, Twórcza resocjalizacja – wybrane metody pomocy dzieciom i młodzieży, Wydawnictwo MEN Editions Spotkania, Warszawa.
Konopczyński M., 2006, Metody twórczej resocjalizacji, PWN, Warszawa.
Kratochvil S., 1988, Społeczność terapeutyczna i psychoterapia grupowa w leczeniu nerwic, PWN, Warszawa.
Moczydłowska J., 2000, Psychodrama w pracy wychowawczo-resocjalizacyjnej, „Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego”, nr 2(13).
Opora R., 2008, Kształtowanie odporności psychicznej u nieletnich niedostosowanych społecznie, [w:] Resocjalizacja ciągłość i zmiana, (red.) Konopczyński M., Nowak B.M., Pedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych, Warszawa.
Opora R., 2010, Resocjalizacja wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Ostrowska K., 2013, Psychologia resocjalizacyjna. W kierunku nowej specjalności psychologii, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa.
Pospiszyl K., 1998, Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
Pospiszyl I., 2012, Patologie społeczne. Resocjalizacja, PWN, Warszawa.
Psarraki K., 2006, Psychodrama i trudny pacjent, „Psychodrama”, nr 4(139).
Puszka M., 2008, Oddziaływanie przez kulturę w procesie resocjalizacji skazanych, [w:] Kryminologiczne i penitencjarne aspekty wykonywania kary pozbawienia wolności, (red.) Kuć M., Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Lublin.
Pytka L., 2006, Resocjalizacja, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. V, (red.) Pilch T., PWN, Warszawa.
Sawicka K. (red.), 1998, Socjoterapia, Wydawnictwo CMPPP, MEN, Warszawa.
Sikorski W., 1995, Psychodrama jako forma socjalizacji uczniów, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, nr 9.
Sikorski W., 2002, Psychoterapia grupowa różnych pokoleń, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
Słownik wyrazów obcych, 1999, PWN, Warszawa.
Stankiewicz S., Tomczak K., 2012, Psychodrama w psychoterapii, GWP, Sopot.
Stołowski T., 2006, Z doświadczeń psychologa diagnosty Zakładu Poprawczego i Schroniska dla Nieletnich, „Chowanna”, t. 2(27).
Szajek J., 2012, Rola arteterapii w twórczej resocjalizacji nieletnich, „General and Professional Education”, nr 2.
Turaj W., 2002, Czy teatr może być lekiem, „Jesteśmy”, nr 1.

Ambulatorium terapii i rehabilitacji psychoz – grupa psychodramatyczna, www.terapiaschizofrenii.krakow.pl/TERAPIA/.../AmbulatoriumPl.html> [access: 27.01. 2014].
Bocheńska-Schjetne E., 2007, O zastosowaniu psychodramy w kursie przygotowawczym dla par planujących małżeństwo. Przygotowanie do nowej życiowej roli, www.psychodrama.pl [access: 17.09.2014].
Kedem-Tahar E., Felix Kellermann P., 1996, Psychodrama and Drama Therapy; a Comparison, „The Arts in Psychotherapy”, Vol. 23, No. 1 (peterfelix.tripod.com/home/Drama.pdf>0 [access: 21.01.2014].
Motow I., 2013, Perspektywa skutecznej resocjalizacji nieletnich. Możliwości i bariery, www.ore.edu.pl [access: 12.09.2014].
Smarz A., 2002, Sposoby przeciwdziałania agresji, www.odn.pila.pl [access: 12.09.2014].

Published : 2015-12-30


Grzyb, B., & Gardziejewska, B. (2015). Role-Playing (Psychodrama) in the Social Rehabilitation of Juveniles. Resocjalizacja Polska, (10), 99-109. Retrieved from https://resocjalizacjapolska.pl/index.php/rp/article/view/143

Barbara Grzyb 
Politechnika Śląska w Gliwicach  Poland
Bogumiła Gardziejewska 
Dom Pomocy Społecznej Zaklików – Irena  Poland


CitedBy Crossref
0

CitedBy Scopus
0


Copyright Notice:

Articles are published in accordance with conditions identical to the Creative Commons Attribution 4.0 (also called as CC-BY) license conditions, available on http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ and this permission applies to any language version or any later version of the license as published by the Creative Commons organization.

Author retain the copyright to the article, while at the same time he/she transfers the article property rights to the Publisher free of charge (without territorial and time restrictions).

The online edition of the Polish Journal of Social Rehabilitation is published under Open Access, which means that users can read, download, copy, distribute, print, search, and link to the full texts of these articles - are provided with full unrestricted access.

The publisher does not charge for providing access to full versions of articles nor for their use as referred to in above.