Individualisation of the social rehabilitation measures at the youth educational centres


Abstract

The article explains the notion of individualisation of the social rehabilitation measures. In addition the author refers to the findings of its own research of different forms of individualisation of the social rehabilitation measures applied in practice in the youth educational centres. The author identifies the need for the rationalisation of the social rehabilitation process in the researched centres through, among others, the introduction of the uniform daily schedules and the core curriculum of social rehabilitation. Such solutions should lead to better organisation and specification of the social rehabilitation measures.


Keywords

Individualisation; youth educational centre; rationalisation of the social rehabilitation process

[1] Anderson J.R., Uczenie się i pamięć. Integracja zagadnień, WSiP, Warszawa, 1998, s. 19.
[2] Czapów C., Wychowanie resocjalizujące. Elementy metodyki i diagnostyki, PWN, Warszawa 1978.
[3] Dewey J., Demokracja i wychowanie, Ossolineum, Wrocław–Warszawa–Kraków– Gdańsk 1972, s. 193.
[4] Kalinowski M., Formy, metody i środki wychowania resocjalizującego, (w:) Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna, pr. zb. pod red. B. Urbana, J.M. Stanika, Warszawa 2008, s. 242–246.
[5] Kędzierski P., Kulesza J., Analiza przyczyn umieszczania dzieci i młodzieży w placówkach resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych oraz opinia dyrektorów MOW i MOS na temat w jakich strukturach powinny funkcjonować ośrodki, Warszawa 2008, s. 8–12.
[6] Kowalczyk D., Aktywność rekreacyjna Dorosłych Dzieci Alkoholików (DDA), (w): Człowiek, idea, dzieło: prace dedykowane Profesor Stefanii Walasek, Chronicon, Wrocław 2013, s. 55–66.
[7] Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, PWN, Warszawa 1991, s. 93.
[8] Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Graf, Warszawa 2000.
[9] Lewowicki T., Indywidualizacja kształcenia – dydaktyka różnicowa, Warszawa 1977, s. 89.
[10] Lewowicki T., Psychologiczne różnice indywidualne a osiągnięcia uczniów, WSiP, Warszawa 1975, s. 30.
[11] Lipkowski O., Resocjalizacja, WSiP, Warszawa, 1987, s. 254–261.
[12] Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Żak, Warszawa 2003.
[13] Perrott E., Efektywne nauczanie, WSiP, Warszawa 1995, s. 19.
[14] Reid J.A., Forrestal P., Cook J., Uczenie się w małych grupach, WSiP, Warszawa 1996.
[15] Rozporządzenie MEN z 17.11.2010 w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach, art. 5, ust. 1.
[16] Sobczak S., Resocjalizacja w ujęciu pedagogicznym (w:) B. Urban, J.M. Stanik (red.), Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna, PWN, Warszawa 2008, s. 232.
[17] Szecówka A., Kształcenie resocjalizujące (w:) B. Urban, J.M. Stanik (red.), Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna, PWN, Warszawa 2008, s. 269–273.
[18] Szewczuk W., Zmęczenie monotonijne (w:) W. Szewczuk (red.), Encyklopedia psychologii, Fundacja Innowacja, Warszawa 1998, s. 52.
[19] Sztuka M., Anachronizm i aktualność. Idea resocjalizacji w sporze o nowoczesność, UJ, Kraków 2013, s. 234.

Published : 2018-10-19


Kranc, M. (2018). Individualisation of the social rehabilitation measures at the youth educational centres. Resocjalizacja Polska, (16), 129-139. https://doi.org/10.22432/pjsr.2018.16.10

Michał Kranc  krancm@poczta.onet.pl
Krakowska Akademia im. A.F. Modrzewskiego w Krakowie  Poland


CitedBy Crossref
0

CitedBy Scopus
0



Copyright Notice:

Articles are published in accordance with conditions identical to the Creative Commons Attribution 4.0 (also called as CC-BY) license conditions, available on http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ and this permission applies to any language version or any later version of the license as published by the Creative Commons organization.

Author retain the copyright to the article, while at the same time he/she transfers the article property rights to the Publisher free of charge (without territorial and time restrictions).

The online edition of the Polish Journal of Social Rehabilitation is published under Open Access, which means that users can read, download, copy, distribute, print, search, and link to the full texts of these articles - are provided with full unrestricted access.

The publisher does not charge for providing access to full versions of articles nor for their use as referred to in above.